Vanlig orsak till löparskador – gravity pattern

Vanlig orsak till löparskador – gravity pattern

Vi ser många löpare som har besvär med hälsporrebenhinneinflammationlöparknä eller höftsmärtor på våra kliniker. De har ofta provat med inlägg och skor med pronationsstöd men inte blivit bättre, ibland t.o.m. värre. Känner du igen dig?

Fotens biodynamik och sättet vi springer på (även kallat gait) är komplicerat och för att få bra hjälp med sina besvär så måste man inte bara titta på en video när man springer/går utan även undersöka kliniskt. Överpronerar du p.g.a. försämrad rörelseförmåga i höftleden, försvagad bål- och bäckenstabilitet eller för att du inte kan använda stortåns muskler adekvat? Detta är saker som ofta inte upptäcks ute i butikerna och som vi tänkte upplysa dig om. Vi ska börja med att titta på ett begrepp som heter ”gravity pattern”.

När vi landar på foten i ett löpsteg och inte har tillräckligt med stabiliserande muskulatur som jobbar, så kommer benet att vika sig under tyngden. Det är det vi kallar gravity pattern. Bäckenet kommer att tippas framåt, lårbenet och underbenet inåtrotera, vilket orsakar att knät viker inåt. Dessutom tenderar foten att pronera mer än den ska. Detta felaktiga rörelsemönster kan ge upphov till många olika skador längs hela kraftkedjan. Diagnoser som hälsporre, benhinneinflammation, löparknä, diffusa knäsmärtor, trochanterit och ländryggsbesvär är vanliga. Det är ofta en svaghet i mag- och sätesmuskulatur som orsakar ett framåttippat bäcken vid löpning. Muskler som ska stabilisera och hjälpa till med utåtrotationen av lårbenet slackas och lårbenet roterar inåt. Ett framåttippat bäcken med svag bukmuskulatur och korta höftböjare brukar åtföljas av svag sätesmuskulatur och strama ländryggsmuskler, ett s.k. lower x syndrome. På bilden nedan kan du se en löpare som har ett gravity pattern (vänster) och som sen korrigerat det (höger).

Gravity pattern

Genom att träna upp mag- och sätesmuskulatur hjälper vi bäcken och ben att inte vika sig i löpsteget. Vi får en rakare och mer upprätt hållning och kraften går mer jämnt upp i våra leder. När man har ett gravity pattern uppstår också kompensationer upp längs hela ryggraden. Dessa kompensationer är i utgångspunkt positiva då de håller kroppen i balans så att vi kan fortsätta springa. Man kan likna det vid ett reservhjul till bilen. Det är ofta av en sämre kvalité än orginalhjulet men det är bättre att köra på än ett som är punkterat! Men precis som reservhjulet bör bytas så snart som möjligt, är det viktigt att behandla bort dessa skevheter i ryggraden parallellt som man tränar.  Hos oss får du hjälp med bägge delar!

Mathias Deltner & Krister Sellman
www.naprapatlandslaget.se

 

Svara